Aan / verkoopkeuring

Bij een keuring wordt de boot geïnspecteerd op zoveel mogelijk punten. Zo komt de koper niet voor een verrassing te staan en de verkoper kan later niet aangesproken worden op verborgen gebreken. Ook vragen verzekeraars vaak om een keuringsrapport alvorens ze de boot in verzekering nemen.

U krijgt een zeer gedetailleerd keuringsrapport dat is uitgevoerd volgens EMCI-normen. Hierin staat een overzicht van alle geïnspecteerde onderdelen van het schip, met de vermelding van de staat hiervan. Tevens staan alle gegevens van het vaartuig erin, zoals bouwjaar, werf van aanbouw, gegevens Kadaster etc.. Ook wordt vermeld wat de totale staat van het vaartuig is en wat eventuele aanbevelingen voor verbetering zijn. De bevindingen worden ondersteund door foto en/of videomateriaal. Een proefvaart wordt aanbevolen. De verkoper moet hier uiteraard wel mee instemmen.

Om een volledig overzicht van de boot te krijgen zal hij ook uit het water genomen moeten worden voor een inspectie van het onderwaterschip. Hierbij wordt gekeken naar de voortstuwing: de motor, conditie van de schroef, schroefas, lager en de afdichting. Heeft het schip een sail/ heckdrive dan wordt deze ook aan een inspectie onderworpen. Bij vaartuigen van staal wordt een vlak/rompdikte-onderzoek gedaan en bij polyester schepen wordt gezocht naar osmoseverschijnselen. Bij houten schepen kijk ik of er geen rotte delen in het onderwaterschip zitten. Ook de conditie van de anodes is een punt van aandacht. Voor een volledig overzicht van de keuringspunten klik hier.

Keuringspunten

Onderwaterschip:
Kiel/rompverbinding, schroef, schroefas, schroefaslagers, anodes, stuur/roerinstallatie, kiel/zwaarden, trimvlakken, verfsysteem, huiddikte, corrosie, osmose en vochtigheid.

Bovenwaterschip/opbouw/kuip:
Lekkages, stuur/roerinstallatie, anker, ankerbak, ankerlier, romp/dekverbinding, dekbeslag, mastvoet, kuip, luiken, poorten, ramen, opbouw, potdeksel, reling, preekstoel, hekstoel, schuurlijsten, verfsysteem, corrosie, huiddikte en vochtigheid.

Romp binnenzijde:
Lekkage(s), afsluiters, bedrading, bevestiging kiel, betimmering, dek/rompverbinding, huiddoorvoeren, standpijpen, slangen en klemmen, verfsysteem, wandputtings, corrosie, huiddikte, osmose en vochtigheid.

Zeilplan:
Mast, giek, staand want, lopend want, hijsinstallatie, rolinstallatie(s), reefinstallatie, lieren, zeilen en zeilhuiken.

Technische installatie:
Drinkwatersysteem, warmwatervoorziening, douche, afvalwater installatie, pompen, koelvoorzieningen en verwarming.

Elektrische installatie:
Accu’s, omvormer/acculaders, aggregaat, walstroominstallatie, dynamo, bedrading, beveiliging, interieurverlichting, boordverlichting en schakelpaneel.

Gasinstallatie:
Gasflessen, gasbun, leidingen, slangen en klemmen, gasdrukmeter, afsluiters en vlambeveiliging.

Apparatuur:
Kompas, marifoon, ais-transponder, plotter, marifoon, gps, stuurautomaat, windset, dieptemeter, log en radio.

Stuurinstallatie:
Roer, roerkoning/vingerlingen, hydraulische installatie, roeruitslagbegrenzer, stuurkabels en leidingen.

Motor:
Uitwendige keuring van: functioneren, koeling/warmte, trillen, geluid, motorsteunen, brandstofsysteem, slangen, olieleidingen, meters, bedrading, dashboard, electra, uitlaatsysteem, saildrive, manchet, startmotor, dynamo, keerkoppeling en prestaties tijdens proefvaart.

Reddingsmiddelen/veiligheid:
Brandblussers, reddingsvlot, reddingsboei en werplijnen, marifoon, noodstuurinrichting en noodsignalen

Osmosemeting

Osmose is een probleem dat veelal, maar niet noodzakelijk, bij oudere jachten voorkomt. Doordat de gelcoat, de buitenste laag op de boot, niet dampdicht is kan er vocht in het laminaat komen. Dit kan op de lange duur tot problemen leiden. De eerste tekenen die visueel zichtbaar worden zijn blaasjes op de romp. Deze kunnen zo klein als speldenknoppen zijn, maar ook een doorsnede van enkele centimeters hebben. Wanneer men zo’n blaas doorprikt komt daar een zure, naar aceton ruikende, vloeistof uit.

Osmose kent drie stadia: vocht in de gelcoat, vocht tussen de gelcoat en het laminaat en vocht tussen de laminaat lagen. In dit laatste geval kan er delaminatie optreden, wat grote gevolgen kan hebben. Het is daarom verstandig om voor de aankoop van een boot hier goed onderzoek naar te doen. KENUWBOOT kan u hiermee van dienst zijn.

Huiddikte meting

Bij een schip gemaakt van staal of aluminium kan er op diverse plaatsen corrosie optreden. Dit is vaak niet van buitenaf te zien. Vaak doen de problemen zich van binnenuit voor, door bijvoorbeeld elektrolyse, vochtproblemen en slechte behandeling van de binnenhuid. Het is daarom belangrijk een goed onderzoek te doen naar de conditie van de huid.

Dit gebeurt eerst visueel. Ik bekijk het schip eerst helemaal op verdachte plekken. Vervolgens wordt het schip geklopt, waarbij ik luister of er dunne plekken zijn. Daarna meet ik de huid op diverse plaatsen door, zodat ik een goed inzicht krijg van de staat van de romp. Indien nodig krijgt u advies over het plaatsen van anodes en het doen van goede conservering.